§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę STOWARZYSZENIE RADOMIANIE RAZEM i zwane jest dalej „Stowarzyszeniem”.
§ 2.
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach nie zarobkowych, nie posiadającym osobowości prawnej.
§ 3.
Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem zwykłym w rozumieniu ustawy – Prawo o stowarzyszeniach.
§ 4.
Podstawą działania Stowarzyszenia są przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r. poz. 713 t. j. ) oraz postanowienia niniejszego Regulaminu.
§ 5.
Terenem działania Stowarzyszenia jest Rzeczpospolita Polska.
§ 6.
Siedzibą Stowarzyszenia jest Radom.
§ 7.
I. Celem działalności Stowarzyszenia jest:
- wspieranie rozwoju gospodarczego i społecznego miasta Radomia i Ziemi Radomskiej,
- promocja miasta i osobistości nauki, kultury, gospodarki, sportu, oświaty, ochrony zdrowia,
- wspieranie bezpieczeństwa publicznego, troska o ład i estetykę miasta,
- kreowanie oraz wspieranie inicjatyw ekologicznych,
- propagowanie treści patriotycznych i historycznych, szczególnie tych, mających związek z Radomiem,
- upowszechnianie postaw proeuropejskich wśród społeczeństwa,
- propagowanie idei samorządności,
- zwalczanie wszelkich form dyskryminacji, wspieranie grup narażonych na ryzyko wykluczenia społecznego,
- pomoc w rozwiązywaniu problemów zawodowych i socjalnych członkom Stowarzyszenia będącym w potrzebie,
- integrowanie społeczności lokalnych, wspieranie działań na rzecz rozwoju nauki, kultury, sportu i turystyki,
- obywatelska kontrola nad funkcjonowaniem instytucji publicznych.
§ 8.
I. Stowarzyszenie realizuje swój cel poprzez nieodpłatne:
- organizowanie spotkań, szkoleń, seminariów,
- współpracę z organizacjami społecznymi, partiami, związkami zawodowymi i zrzeszeniami pracodawców, środowiskami naukowymi, samorządami terytorialnymi, administracją terenową,
- gromadzenie środków finansowych na cele Stowarzyszenia,
- aktywne uczestnictwo w życiu publicznym Radomia i Ziemi Radomskiej,
- prowadzenie działalności wydawniczej,
- pomoc członkom stowarzyszenia znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej,
- współpracę i uczestnictwo w organizacjach krajowych zagranicznych,
- promocję wykwalifikowanych kadr wśród instytucji i osób zainteresowanych,
- organizowanie akcji charytatywnych,
- organizowanie lub współudział w organizacji lokalnych spotkań mających na celu integracje mieszkańców Radomia.
§ 9.
Członkiem stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem.
- Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków honorowych.
- Członek Stowarzyszenia ma prawo:
- wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia,
- uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu Członków,
- zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia,
- korzystać z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowanych działaniach zgodnych z jego celami,
- brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia z prawem głosu.
- Członek obowiązany jest do :
- przestrzegania regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia,
- regularnego opłacania składek członkowskich,
- czynnego uczestniczenia w realizacji celów Stowarzyszenia,
- dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla realizacji celów Stowarzyszenia.
- Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Stowarzyszenia,
- Członek honorowy nie posiada biernego oraz czynnego prawa wyborczego, może jednak brać udział w zebraniach z głosem doradczym, poza tym posiada takie prawa jak członek zwyczajny i jest zwolniony z obowiązku opłacania składek członkowskich,
- Walne Zebranie Członków może odebrać godność członka honorowego w wypadku podejmowania przez niego działań na szkodę Stowarzyszenia.
- Członkowi honorowemu może być nadana godność Honorowego Prezesa Stowarzyszenia. Godność tę nadaje Walne Zebranie Członków osobie szczególnie zasłużonej w działalności Stowarzyszenia.
- Do Honorowego Prezesa Stowarzyszenia stosuje się postanowienia dotyczące członków honorowych,
- Honorowy Prezes Stowarzyszenia ma prawo udziału w pracach wszystkich organów Stowarzyszenia z głosem doradczym.
§ 10.
Nowych członków przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia po rozpatrzeniu deklaracji o wstąpieniu do Stowarzyszenia. Od decyzji odmownej przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od otrzymania odmowy. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu.
§ 11.
I. Członkostwo ustaje w przypadku skreślenia z listy członków lub wykluczenia ze Stowarzyszenia.
II. Skreślenie z listy członków następuje na skutek:
- śmierci członka,
- złożenia przez członka Zarządowi pisemnego oświadczenia o wystąpieniu ze Stowarzyszenia.
- Skreślenia z listy członków dokonuje Zarząd Stowarzyszenia.
- Wykluczenie ze Stowarzyszenia następuje z powodu:
- niewykonywania przez członka postanowień Regulaminu lub uchwał Stowarzyszenia,
- podejmowania przez członka działań rażąco sprzecznych z celami Stowarzyszenia,
- działania na szkodę Stowarzyszenia,
- niepłacenia składki członkowskiej przez co najmniej trzy miesiące
- zaprzestania aktywnego uczestnictwa w działaniach Stowarzyszenia przez okres co najmniej sześć miesięcy
V. Decyzję o wykluczeniu podejmuje Zarząd Stowarzyszenia. Od jego decyzji przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od otrzymania decyzji o wykluczeniu. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu.
§ 12.
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 4 członków i wybierany jest przez Zebranie Członków. W skład Zarządu wchodzi Prezes Zarządu oraz 3 członków Zarządu (dwóch wiceprezesów oraz skarbnik). Na funkcję Prezesa wybiera Zebranie Członków. Pozostali członkowie zarządu dokonują między sobą podziału funkcji.
- Zarząd powołuje się na 4 letnią wspólną kadencję.
§ 13.
W razie, gdy skład Zarządu ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, uzupełnienie składu organu może nastąpić na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Chyba że ów skład zmniejszy się o dwóch członków wtedy Zarząd Stowarzyszenia zwołuje Nadzwyczajne Zebranie Członków w celu uzupełnienia składu Zarządu w terminie do 60 dni od dnia zmniejszenia się składu Zarządu.
§ 14.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się minimum raz na dwa miesiące.
- Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku najpóźniej do końca pierwszego półrocza danego roku, jako sprawozdawcze i raz na 4 lata jako sprawozdawczo-wyborcze.
- Nadzwyczajne Zebranie Członków zwołuje Zarząd.
- Na wniosek 1/3 ogólnej liczby członków Nadzwyczajne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty żądania jego zwołania.
- O terminach Walnych Zebrań członkowie zostają powiadomieni poprzez: e-mail, sms, list polecony na 14 dni przed wyznaczonym terminem.
§ 15.
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy składu Zarządu.
- W przypadku równości głosów przy podejmowaniu uchwał przez Zarząd, decydujący głos ma Prezes Zarządu.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
§ 16.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- Realizowanie uchwał Walnego Zebrania Członków oraz składanie sprawozdań ze swojej działalności.
- Kierowanie bieżącą działalnością i reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz.
- opracowywanie programów i planów pracy Stowarzyszenia.
- przyjmowanie członków i pozbawianie członkostwa.
- przygotowywanie projektu budżetu Stowarzyszenia.
- zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia.
- zwoływanie Zebrań Członków w tym Walnego Zebrania Członków.
- rozstrzyganie sporów między członkami Stowarzyszenia powstałych na tle działalności Stowarzyszenia.
§ 17.
Do reprezentowania Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie w tym Prezesa.
§ 18.
- Podejmowanie przez Zarząd stowarzyszenia czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody członków stowarzyszenia zwykłego, wyrażonej w formie Uchwały Walnego Zebrania Członków wraz z udzieleniem przez nich pełnomocnictwa do dokonania tych czynności.
- Czynnościami przekraczającymi zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
- nabycie oraz zbycie nieruchomości lub prawa użytkowania wieczystego,
- ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego,
- zawarcie umowy kredytu albo pożyczki,
- przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienie z długu, przystąpienie do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarcie innej podobnej umowy.
- zaciągnięcie innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 zł.
§ 19.
Stowarzyszenie uzyskuje środki na działalność ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej.
Stowarzyszenie może otrzymywać dotacje na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 20.
Zmiana regulaminu oraz rozwiązanie Stowarzyszenia wymaga uchwały Zebrania Członków podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 1/2 liczby Członków. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Zebranie Członków wskazuje likwidatora oraz określa przeznaczenie pozostałego majątku Stowarzyszenia.
§ 21.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- rozpatrywanie odwołań członków w/s ich przyjęcia, wykluczenia,
- wybór i odwołanie członków Zarządu
- wybór Prezesa Zarządu,
- podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w kwestii zmiany regulaminu Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał w kwestii likwidacji stowarzyszenia,
- w przypadku likwidacji Stowarzyszenia wskazuje likwidatora oraz określa przeznaczenie pozostałego majątku Stowarzyszenia,
- zatwierdzanie sprawozdań Zarządu,
- udzielenie absolutorium Zarządowi,
- określenie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
- podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia,
- ustalanie wysokości składek członkowskich,
- wybór Rady Programowej,
- zatwierdzanie sprawozdań Rady Programowej.
§ 22.
- Rada Programowa składa się z 5 do 7 osób wybieranych w głosowaniu jawnym na Walnym Zebraniu Członków z pośród Członków Stowarzyszenia biorących udział w Zebraniu. O liczbie osób wchodzących w skład Rady Programowej decyduje Walne Zebranie Członków. Organ ten działa kolegialnie a jego uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy jego członków.
- Kandydatów do Rady Programowej może zgłosić każdy z uczestników Walnego a ich wyboru dokonuje się z nieograniczonej ilości kandydatów.
- Kadencja Rady Programowej trwa 4 lata.
- W razie konieczności uzupełnienia składu Rady Programowej przed upływem jej kadencji, dokonuje się na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Za wyjątkiem sytuacji kiedy liczba jej członków spadnie poniżej 50%. W takim przypadku Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Zebranie Członków w celu uzupełnienia jej składu do końca trwania jej kadencji w terminie do 60 dni od zaistnienia powyższej sytuacji.
- Rada programowa ze swego grona wybiera Przewodniczącego, zastępcę Przewodniczącego oraz Sekretarza.
- Do kompetencji i obowiązków Rady Programowej należy:
- Sprawowanie nadzoru nad działalnością Zarządu w myśl Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach (Dz. U. Z 2019 r. poz. 713 t. j.) przysługujące jej jako organowi nadzoru wewnętrznego.
- Nadzór nad wykonywaniem uchwał Walnego Zebrania Członków.
- Zatwierdzanie planu pracy Zarządu Stowarzyszenia.
- Udział we wspólnych posiedzeniach wraz z Zarządem nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Składanie rocznych sprawozdań Walnemu Zebraniu Członków ze swej działalności.